Skip to main content

Wie is Maxe?

  • Leraar groep 8 in het speciaal onderwijs
  • Columnist Trouw
  • Adviseur bij het Expertisepunt Burgerschap
  • Politicoloog
  • Schrijver van “Geen stress, we gaan het maken!”
  • Spreker over o.a. kansengelijkheid, burgerschap & talentontwikkeling
  • Voorheen docent op het PrO & het VMBO

Een deel van mijn verhaal 

Tien jaar geleden kwam ik in het onderwijs terecht. Ik ben politicoloog, maar door buurthuiswerk in de Amsterdamse Transvaalbuurt ben ik verknocht geraakt aan het werken met kinderen en jongeren. Na acht jaar lesgeven op het vmbo en praktijkonderwijs, ben ik sinds 2024 werkzaam in het speciaal onderwijs. 

Ik ben opgegroeid in Amsterdam-Oost, ging daar naar de gemengde buurtschool, leerde al jong van verschillende culturen en voetbalde eindeloos op het plein. Ik zag daar de kansenongelijkheid, al wist ik toen nog niet dat er een woord voor was.

Het zette me aan het denken en zorgde ervoor dat ik politicologie ging studeren. Tijdens mijn studie verhuisde ik naar de Transvaalbuurt, iets verderop in Amsterdam-Oost. Ik runde daar met vijf anderen een buurthuis. Daar ontdekte ik dat ik met jongeren wilde werken. 

Als leraar sta je midden in de wereld. Je bent dag in dag uit bezig met de toekomst van jongeren. De openheid van mijn leerlingen, hun eerlijkheid en de interesse in de wereld om hen heen raken mij nog elke dag. 

We leven in een land vol ongelijkheid. Afkomst, sociaal-economische achtergrond en niveau zijn van wezenlijk belang voor je plek in de maatschappij. Het onderwijs kan een rol spelen in het rechttrekken van deze ongelijkheid, maar moet dan wel veranderen. Hoge verwachtingen van álle kinderen en nadruk leggen op álle talenten zijn daarbij de sleutel.

Op het Mundus College was ik mentor van een vmbo-kansklas. Mijn leerlingen hadden een praktijkschooladvies van de basisschool gekregen. Met een jaar extra begeleiding, hoge verwachtingen en talentontwikkeling keken we welk niveau echt bij ze past. Kansenongelijkheid aanpakken dus. Ook zette ik op het Mundus College het burgerschapsonderwijs op en voerde ik zo eindeloze mooie gesprekken met mijn leerlingen over maatschappelijke thema’s. Hoe dit alles ging, kun je lezen in mijn boek ‘Geen stress, we gaan het maken!’

Sinds augustus 2024 werk ik op de Gerhardschool in Amsterdam-Oost. Terug naar de wijk waar ik ben opgegroeid, om te werken met een doelgroep die al op het Mundus mijn hart gestolen had: leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling (speciaal onderwijs, cluster 4). Ik geef les aan groep 8. Hier leer ik leerlingen naast taal, rekenen en wereldoriëntatie, ook omgaan met hun gevoelens, explosief gedrag en sociale vaardigheden. We werken volgens de methode van traumasensitief onderwijs. 

Voor verandering hebben we elkaar nodig. Daarom schrijf ik en geef ik lezingen, workshops en advies. Zo help ik bijvoorbeeld scholen bij het ontwikkelen van hun burgerschapsonderwijs, talentontwikkelingsprogramma’s en een veilig leerklimaat. Ik geef lezingen over het creëren van kansengelijkheid en het belang van goed burgerschapsonerwijs. Kom op pabo’s waar ik in gesprek ga met studenten over wat zij kunnen betekenen in het geven van kansen. Of hoe zij controversiële onderwerpen bespreekbaar kunnen maken in de klas. Ook spreek ik beleidsmakers over de rol van het beleid in het creëren van (on)gelijkheid. Daarnaast geef ik bijvoorbeeld ervaringsgerichte keynotes op uiteenlopende congressen.

Een gelijkwaardige samenleving is een keuze. Laten we ervoor gaan.

Foto: Fred van Diem

Lees mijn boek

‘Geen stress, we gaan het maken!’

Verhalen uit mijn vmbo-kansklas

Lezingen & workshops

Laatste verhalen

Opvoeding Verhalen

Opvoeding

Terwijl ik het verkiezingsprogramma van de VVD lees, moet ik denken aan wat een moeder van één van mijn leerlingen vorig schooljaar zei: “Ze kunnen het wel hebben over etniciteit etcetera, maar uiteindelijk gaat het gewoon over: hebben je ouders geld ja of nee. Als je ouders geld hebben, je twee keer per jaar op vakantie gaat en je geen zorgen hebt, zou je dan iemand op de Spaarndammerdijk beroven? Nee. Niet dat het andere kind een excuus heeft, maar wel een reden.”
Maxe de Rijk
28 augustus 2025
Vertrouwen Verhalen

Vertrouwen

Het NOS Jeugdjournaal doet bijzondere dingen! Slechts 38% van de Nederlanders heeft vertrouwen n de media. Hoe anders is dat bij mijn leerlingen. Allemaal zetten ze 'de media' in de top 3 van instituties die ze het meest vertrouwen. Waarom? Dat hebben we te danken aan het jeugdjournaal. Je leest het in mijn nieuwe column. Een stuk over eerlijkheid, democratie en elkaar serieus nemen.
Maxe de Rijk
2 juli 2025
Demonstreren Verhalen

Demonstreren

Demonstreren is machtig mooi. Het geeft een gevoel van kracht om samen ergens voor te staan. Ik deed het met mijn klas, en honderden anderen kinderen in Amsterdam. Voor vrede. Tegen discriminatie. Echt, deze jeugd heeft de toekomst.
Maxe de Rijk
10 juni 2025